Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kálí - děsivá bohyně smrti

 Bohyně smrti a zkázy, je hrůznou podobou bohyně Párvatí. Pro moderní vnímání světa je nejzáhadnější postavou hinduistického panteonu. Kdo by neměl hrůzu a odpor k nahé temné ženě s náhrdelníkem z lidských hlav a sukénkou z lidských rukou, zvláště má-li ve své ruce čerstvě uťatou hlavu a zakrvácený meč. Její jméno však pochází ze slova kála, čas. Ona představuje moc času. času, který všichni vnímáme a proti němuž jsme bezmocní. Proto Krišna praví v Bhagavadgítě, "Já jsem čas, který běží do nekonečna a ničí světy". Jak se Kálí zobrazuje? Na pozadí je spalovací nebo pohřební místo, válečné pole. Jsou zde mrtvá zohavená těla. Kálí stojí na ležícím těle svého chotě Šivy. Oproti světlosti Šivova těla je nahá Kálí zbarvena temně modře až černě. Vlasy neupravené, sukně z lidských rukou, náhrdelník z padesáti lebek. Má tři oči a čtyři ruce, brunátnou tvář a vyplazený jazyk. Nahota vyjadřuje nekonečný vesmír, jež byl bohem stvořen a bůh do něj vstoupil. I když vše pomine, božskost zůstane nedotčena a neodhalena. Černá barva znamená, že vše se rozplyne v čase bez jediné stopy předchozí existence. Ruka je symbolem práce. Sukně z lidských rukou představuje její potěšení z plodů lidské práce. Rozpuštěné vlasy znamenají její nespoutanou svobodu. Padesát lebek je padesát písmen abecedy, padesát zvuků, které byly prvopočátkem vesmíru. Polohy jejích rukou (mudry) zaručují ochranu (Abhaja) a poskytují laskavost (Varada). Abhajou mudrou říká svým vystrašeným dětem "Neboj se, já jsem Tvá drahá matka!" Šiva ležící stejně jako mrtvé tělo symbolizuje absolutní, nepopsatelnou božskost. Kálí stojící na jeho hrudi symbolizuje šakti, energii, která nemůže existovat sama o sobě. Jejich poloha je symbolem spojení energie a jejího zdroje. Kálí však není jen hrůza. Kálí je i nespoutaná radost a mír věčné noci.

 zdroj

 

Indie je zemí, která významným dílem přispěla ke kulturnímu a duchovnímu dědictví lidstva. Stala se kolébkou dvou velkých světových náboženství - buddhismu a hinduismu. Právě s Indií jsou neoddělitelně spojeny myšlenkové koncepty jógy a ajurvédických léčebných procedur. Jenomže tento svět je světem protikladů a tak vznešené duchovní idály často doprovázejí temné stíny náboženského tmářství a fanatismu. Ani Indie není výjimkou. Sdělovacími prostředky nedávno prošla zpráva o rituálních vraždách malých dětí, jejichž životy byly obětovány ve jménu hinduistických božstev. Tato praxe není ojedinělá. Úřady evidují stovky podobných případů.
 Ve vesnici Barha ve státě Uttarpradéš asi 200 kilometrů od hlavního města Dillí byl kruté umučen a zavražděn tříletý chlapec Akaš Singh. O zločinu 5. března 2006 informoval britský týdeník The Observer. O měsíc později místo navštívila korespondentka BBC Navdip Dhariwalová a popsala, jak k tragédii došlo.

Pachatelka zločinu Sumitra Bušanová (43 let) žila nedaleko rodiny, kde Akaš vyrůstal. Její manžel ji opustil a zanechal ji s dluhy a životem plným otrocké dřiny na třtinových plantážích. Její dva synové Satbir (27 let) a Sanjay (23 let) se práci vyhýbali. Ženu začali navíc pronásledovat děsivé noční můry a démonická zjevení Kálí, což je hinduistické bohyně smrti a zkázy.

Bušanová se rozhodla poprosit o radu "svatého muže", údajného adepta tantrického učení. Tento potulný "mudrc" rozdávající zkažené léky ze svého amuletu pověšeného kolem krku ji nejdříve doporučil, aby na prahu svého domu podřízla kuře a krev s ostatky darovala Kálí. Žena vykonala vše tak, jak ji bylo řečeno. Jenomže noční můry pokračovaly. Sumitra se i nadále probouzela s křikem. Znovu proto vyhledala "odbornou" pomoc. "Kvůli své rodině," odpověděl jí kněz, "musíš obětovat chlapce ze své vesnice."
 
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Kali_Devi.jpg


Ačkoli se to může zdát nepochopitelné, Bušanová výzvu uposlechla. Za pomoci svých synů unesla tříletého Akaše Singha. Nebohého chlapce odvlekla do svého domu a její starší syn provedl hinduistický obřad, při němž odříkával mantry a pálil kadidlo. Sumitra pomazala tělo chvějícího se dítěte pastou ze santalového dřeva a kuličkami přepuštěného másla (ghee). Akaš zoufale prosil své únosce o milost. Marně. "Nejprve mu uřízli jazyk," popsala průběh obřadu Akašova babička Harpyari. "Potom mu odřízli nos a uši. Usekli mu prsty. Zabíjeli ho pomalu." Trojice vrahů nechala znetvořené tělo vykrvácet na oltáři před obrázkem Kálí.

Druhý den ráno Sumitra Bušanová oznámila vesničanům, že objevila mrtvé Akašovo tělo před svým domem. Lidé ji nevěřili a oba její synové se tváří v tvář rozhněvanému davu ke všemu přiznali. "Zabil jsem chlapce proto, aby moje matka mohla být v bezpečí," křičel Sanjay. Před zlynčováním zachránila vrahy policie. Nyní čekají ve vězení na soudní přelíčení, které rozhodne o výši jejich trestu. 

To, co se stalo tříletému klučinovi z vesnice Barha, není bohužel nijak výjimečné. Jak novinářům řekl jeden ze zaměstnanců věznice, během posledních sedmi let se v této oblasti uskutečnilo více než 200 nábožensky motivovaných vražd dětí. O mnoha případech se veřejnost nedozvěděla. Policisté totiž jen neochotně poškozují dobré jméno státu Uttarpradéš. Novináři v západní části spolkového státu psali v posledních čtyřech měsících o celkem 28 případech lidských obětí. Část vrahů skončila za mřížemi, další si stále užívají svobody. Světská spravedlnost nepostihuje ani většinu těch, kteří k hrůzným činům nabádají.

S. Raju z deníku Hindustan Times se od roku 1997 zabýval 38 událostmi, jejichž společným jmenovatelem jsou rituální vraždy děti. Jako příklad uvedl mladého muže, jemuž kněz popsal postup, jak si zajistit náklonnost krásné dívky. Dívku měl přivábit kouř z hořících chodidel malého chlapce, kterého muž na popud svého duchovního rádce oběsil. "Lidé musejí být vzděláváni a odrazováni od následování těchto mužů'," apeloval Raju. "Oni zneužívají lidského strachu a pověr - je to šílené." 

Dan McDougall v článku psaném pro The Observer uvedl, že policisté v Khurja, malém městě 90 kilometrů od Dillí, zaznamenali v posledních šesti měsících desítky obětí.

Nedávno žena z vesnice nedaleko Barha rozřezala tříleté dítě jenom proto, že ji za to tantrický kněz slíbil neomezené bohatství.

Na jiném místě unesl bezdětný pár šestileté dítě a za pronášení posvátných manter ho znetvořil. Tímto odporným skutkem si dvojice násilníků chtěla zajistit početí syna. Žena celý obřad završila umytím v krvi dítěte.

"Kvůli slepé pověrčivosti a negramotnosti tato žena obětovala chlapce," prohlásil policejní úředník A.K. Singh z Khurja. "Dělo se to dříve a bude se to dít znovu, ovšem je toho málo, čím bychom mohli přispět k tomu, aby to skončilo. Většinou jde o jednoznačné případy. Není těžké přimět je k doznání - normální vesničané nebo rodiny obětí to dělaji za nás. Trvá to už celá staletí. Tito lidé žijí v době temna."

Chrámů zasvěcených nejrůznějším bohům hinduistického panteonu je v Indii nepřeberné množství. Obavy a pochybnosti vzbuzují především magické praktiky a krvavé obřady, které provádějí přívrženci některých odnoží indického tantrismu. Tantrismus je jedním ze tří hlavních směrů moderního hinduismu. Vyznavači tohoto kultu uctvívají Šakti, ženský dynamický aspekt prvotní energie, tvůrčí síly udržující vesmír v činnosti. Základním vyjádřením této božské síly je sexualita. Ve své hrůzné podobě se může Šakti zjevit jako bohyně Kálí nebo Durgá. ¨zdroj

 
 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Ateismus nebo dogmatická náboženství?

(benmoschi, 29. 11. 2014 13:23)

stupidní pomatenost způsobená dogmatickým náboženstvím se rozrůstá jako plevel po zemi,to vidíme všude kolem sebe,možná by lidstvu bylo lépe v ateismu.

Re: Ateismus nebo dogmatická náboženství?

(Sid, 28. 12. 2014 17:56)

I ateismus je svym zpusobem nabozenstvi. Ateista take v neco veri. Veri, ze neni buh. Z tohoto pohledu je stejne pomateny. Nu a pak si k tomu spousta ateistu prida povery :-)